22 september 2021

Klimakteriet & träning

Hej!

En viktig faktor när man är i klimakteriet är att inte glömma bort att träna styrketräning. Tung styrketräning. För att bibehålla och för att bygga muskler. Muskler som du behöver för förbränning men framför allt för att hålla dig stark i kroppen och motståndskraftig. 

Det ger dig starkare skelett, hindrar att musklerna förtvinar, skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom, stroke, cancer och demens. Minskar risken för fall, artros plus mycket annat. *

Träningen ska även hjälpa mot vallningar och svettningar som många lider av.
Jag lider av mycket andra symptom men inte just vallningar och svettningar. 



Igår körde jag och Li först ett styrkepass. Tungt, svettigt och kul



Jag har ju turen att ha en PT som vän 💗 som hjälper mig och pushar mig rätt. 
Idag har jag träningsvärk... hahaha - men det är skönt ändå.



Efter styrkepasset var det dags att träna för Li på Bodybalance.
Rörlighet och stretch är också en viktig faktor i mitt liv. 

I mina symptom är bland annat att jag är så otroligt stel i kroppen. Jag behöver mjuka upp mig.


Efter mina träningspass åkte jag hem.
Duschade, satte mig vid brasan och drack en kopp te.

Ytterligare ett avsnitt av "Över Atlanten" hade släppts, så familjen tittade på det ihop. Sen åkte ögonlocken ner.. 

Sömn har jag inte heller problem med. Som tur är. Är lika glad varje morgon att klimakteriet inte påverkat min sömn. Inte än i alla fall.

........ jo, jag har snapfilter på fotot 😂 är inte så babyslät i huden..

Stor kram Eva


* Källa: Stark genom klimakteriet av Monika Björn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar - det är jätteroligt att läsa!
Kom gärna förbi fler gånger och passa på att skriva en liten kommentar då också :).

Varma kramar från Eva

Bästa dagen

  Idag är bästa dagen på veckan! Jag gillar verkligen fredagar 💕Själv känner jag mig alltid mycket gladare och det tycker jag gäller alla a...