21 juni 2017

Är det att sommarjobba?

Bildresultat för stol
Straffarbete?

Att sommarjobba som tonåring.
Vår dotter är på ett äldreboende i kommunen och sommarjobbar. Något som kommunen fixar.
Det är planerat för 3 veckor.

Frågan man ställer sig;
Är det att jobba/praktisera när man sitter 6 timmar på en stol och inte får lov att göra något? 

Inte får följa med in i rummen, inte får hjälpa till med något alls, inte lära sig något om yrket - utan helt enkelt: Sitta på en stol i dagrummet (där det för övrigt bara är en dam som sitter - för resten kan inte ta sig in själv) och vänta ut tiden?

Flera gånger om dagen frågar Maja om hon kan göra något? Om hon kan få hjälpa till? Om hon kan få gå bredvid? Nej, det får hon inte - ingen har tid med henne.

För mig låter det som ett straffarbete utan att ta lärdom.

Varför inte passa på att lära upp en generation som vill lära sig och som dessutom ska gå Vård & Omsorgsprogrammet i höst?

Fruktansvärt irriterande.
Tror jag ska leta upp ett annat arbete till henne.

Kram Eva

1 kommentar:

  1. Näe så dåligt!!!! Jag sommarjobbade på ett äldreboende på sommarlovet efter nian, jag gick brevid ett par dagar och sen fick jag gå själv. Jobbade även helger vilket innebar väckning, påklädning,medicinering, fixa frukost mm för hela huset ( 3 våningar ) alldeles själv! är ganska säker på att det inte riktigt var lagligt men men det är många år sedan nu.
    Tycker ju absolut att hon ska kunna få gå brevid och lära sig rutiner och så. Finns det ingen på kommunen som du kan ta kontakt med?

    SvaraRadera

Tack för din kommentar - det är jätteroligt att läsa!
Kom gärna förbi fler gånger och passa på att skriva en liten kommentar då också :).

Varma kramar från Eva

Bästa dagen

  Idag är bästa dagen på veckan! Jag gillar verkligen fredagar 💕Själv känner jag mig alltid mycket gladare och det tycker jag gäller alla a...