6 maj 2014

Schweiz och Frankrike mfl länder- besökte vi!

Herreguud, vilka härliga och roliga dagar vi har haft i Schweiz och Basel.

Inte bara härliga och roliga utan även konstiga. För, det är inte varje dag man lyckas vara i fyra länder samtidigt?!

Dagen vi åkte dit och dagen vi åkte hem = 4 länder på en dag.
Vi tog tåget från Malmö = Sverige
Vi flög från Kastrup = Danmark
Landade på flygplatsen som tillhör Basel, men som egentligen ligger i = Frankrike
Blev hämtade och körde till min mosters hem i Basel = Schweiz.

Det tar dessutom bara minuter att köra till Tyskland, eller Frankrike om man vill. Vilket vi så klart gjorde.
~~~~~~~~~~

Hela skärtorsdagen var vi på resande fot i Alsace i Frankrike. Vinprovning på förmiddagen i en härlig stad; Eguisheim. En kommun i departementet Haut-Rhin i Alsace i nordöstra Frankrike. Vi var inne på Wolfberger (se gärna länk här) Guuud vilka goda viner - och här var det inte alls läge att spotta :).

Fantastiska hus i Eguisheim
Wolfberger
Wolfberger
Anders, Staffan, jag och Maja
Härligt!


Åh, vilka gator och hus!

Vips så öppnade sig en dörr och man kunde handla korv och ost.
 
Staffan och Wille med Fredriks barnvagn :)
 
Storkar finns det gott om!

Alltså - hit måste vi åka och bo över!

Efter denna provning körde vi till Kayserberg där vi åt lunch på en GENUINT fransk krog Chambard Le Winstub. Vi fyra förstod inte ett jota av vad menyn bestod av, men vi hade ju kunniga släktingar med oss (tack o lov) som kunde rekommendera lite mat. Måste bara berätta; jag och Staffan åt Gös med kantareller och risotto - HIMMELSKT gott!


I väntans tider.

Servitören öppnar så klart en flaska...

...vin. Himmelskt gott!
Jean-Pierre Kapplers vinodling och ställe körde vi förbi på vägen hit.

Typisk Fransk dessert. Jag stoppade den i mig.
Maffigt och väldigt mättande...


Mätta och belåtna och smått runda under fötterna så bar det iväg till vinprovningsställe nummer 2; Becker i Riquewihr.

Även här provade vi en massa himmelskt goda viner. Vi var i himmelriket! Anders och Ingrid är så himla bra på detta här (bland mycket annat så klart!). Åh, vilken härlig dag!!!









Helt klart att man har fått "upp ögonen" att åka till Frankrike på vinresor. Jisses så mycket här finns att utforska. Fantastiskt! Har du möjlighet, åk hit. Man kan till och med cykla runt här :).

Dagen tog inte slut här, men vem av er orkar läsa mer..
Jag fortsätter en annan dag!

Kram Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar - det är jätteroligt att läsa!
Kom gärna förbi fler gånger och passa på att skriva en liten kommentar då också :).

Varma kramar från Eva

Bästa dagen

  Idag är bästa dagen på veckan! Jag gillar verkligen fredagar 💕Själv känner jag mig alltid mycket gladare och det tycker jag gäller alla a...