20 december 2012

Segt och trafikplatser

Isch.. idag är det segt att jobba. Det var kolsvart när jag körde till jobbet i morse och nu är det kolsvart igen. Men kära ni; i morgon är det Vintersolståndet :)


Vintersolstånd är en tidpunkt, inte en dag

Kring vintersolstånd är dagarna som kortast och nätterna som längst på norra halvklotet. Tittar man i olika almanackor så ser man att vintersolstånd inträffar den 21 december kl. 12:12. Det är alltså inte en dag – det är en tidpunkt som avses, nämligen när jorden passerar en speciell punkt på sin bana runt solen, just då jordens södra halvklot lutar mest fördelaktigt mot solen. Vid sommarsolstånd är det tvärtom, då lutar jordens norra halvklot mest fördelaktigt mot solen.

Årstider - jordens bana runt solen










I går morse när jag satt och körde till jobbet och lyssnade på "trafik-nyheterna" kom jag på att dom sitter ju och babblar om "kö vid trafikplats-blättanblä" mm.... Då kom jag underfund med att jag har minsann inte den minsta aning om vad trafikplatserna jag passerar heter. Kan ju vara läge att veta det kanske.. Kan ju underlätta?!
Så i morse noterade jag detta. Himla jobbigt, vet inte hur jag ska komma ihåg alla.....två..... hehe. Nu kan jag dom, så nu kan du börja snacka kära nyhetsuppläsare för trafiken :)

Torsdag och bara en dag till att jobba innan julledigheten. Ska det blir skönt, eller ska det bli skönt?

Ikväll tittar jag vidare på Ernst och försöker somna i tid. Det är Majas sista innebandyträning idag - hon säger att hon inte vill fortsätta :( - snyft. Vad ska hon då hitta på??? Ah, vi hittar alltid något.

Kram Eva

1 kommentar:

Tack för din kommentar - det är jätteroligt att läsa!
Kom gärna förbi fler gånger och passa på att skriva en liten kommentar då också :).

Varma kramar från Eva

Bästa dagen

  Idag är bästa dagen på veckan! Jag gillar verkligen fredagar 💕Själv känner jag mig alltid mycket gladare och det tycker jag gäller alla a...