29 juni 2010

Värdelös

Har insett att jag inte har någon som helst karaktär när det gäller mat, motion och vikt. Tråkigt med tanke på att jag har 10 kg som MÅSTE bort snarast. Dessa kilon gör att magen försvinner och då sjunker även mitt kolestrolvärde.
Efter min hälsokontroll så fick jag min "dom" som jag i och för sig visste sedan innan;

Mitt magomfång är för stort
Jag måste gå ner några kilo

Mitt kolestrolvärde är bra, men det gör inget om det sjunker en aningen (och det gör det tydligen automatiskt om magen försvinner)

Det jag däremot inte visste var att jag har dålig lungkapacitet. När jag gjorde "blåstestet" så ska det ligga på 98% kraft i min ålder. Jag har 76%.... uruselt med andra ord. Någon astma har jag inte och jag blir inte speciellt anfådd och jag har ingen hosta. Min rökning bör inte ha satt sina spår då det är 6 år sedan jag slutade, men man kan aldrig vara säker. Dom trodde inte att det var KOL utan snarare är det bara en liten "Astma-light" jag har utan att ens veta om det!

Vi tar det säkra före det osäkra och jag blir därför kallad till hösten till en astmaläkare/lungläkare så gör vi nya tester. Vilken tur att jag har slutat röka då - undrar annars hur det hade sett ut.....


Maja på väg på ridläger!

Påtal om dålig karaktär då...

Det här är typiskt Eva:

Jag ser ett träningsprogram eller en lösning i en tidning. Som tex för att få bort magen som putar så att man ser gravid ut så måste man träna dom inre bukmusklerna. Så får man ett schema på 3 minuters träning på morgonen och 3 minuters träning på kvällen. Det står med stora bokstäver att "det tar ca. 6 månader" innan magen är bra igen. När jag har hållt ut en vecka så tänker jag "Ah, det fungerar ju inte...." och ger upp.

Varför?

Nu har jag börjat jogga igen, får väl se hur länge det pågår...
Kram Eva

2 kommentarer:

  1. Hej du! de blev heller inte så många promenader för mig på sem. fick ju riktig skoskav och då hjälpte inga plåster.
    Haar inte varit på hälsokontroll på länge, kanske borde kolla upp sig själv, men va jobbigt och få domen.
    Varför ska allt gott vara så onyttigt???? :)
    Ha de bra, du fixar nog detta. Kramis

    SvaraRadera
  2. Välkommen i klubben för folk med svag karaktär och uthållighet..Jag är ordförande!
    Känner så väl igen det där.
    Vet i tusan om jag vågar gå på hälsokontroll just nu.
    Strax får jag kallelsen för blodgivning, i höstas när jag anmälde mig så fick jag inte lämna för att jag hae fr svaga blodvärden. Sen fick jag inte lämna på ett halvår för att jag hade varit i Thailand, och nu när det halvåret har gått så har jag säkert pissiga blodvärden igen. Pga stress. Och dålig motion.. Och okynnesätande!
    Hur tar man sig ur det? Kan vi förena oss i kampen?
    Bloggstrid mot kilon och dålig karaktär?

    Våfflor hos mormor lät.. himmelskt!!!! ;)

    Kram Sus

    SvaraRadera

Tack för din kommentar - det är jätteroligt att läsa!
Kom gärna förbi fler gånger och passa på att skriva en liten kommentar då också :).

Varma kramar från Eva

Bästa dagen

  Idag är bästa dagen på veckan! Jag gillar verkligen fredagar 💕Själv känner jag mig alltid mycket gladare och det tycker jag gäller alla a...