17 november 2009

Store Thor


Alltså, jag måste bara göra reklam för den här restaurangen som vi var på i lördagskväll. Jag kan åka dit närsom helst och käka igen - fantastiskt!


RESTAURANGEN

Store Thor – den moderna restaurangen i historiska lokaler
Ja, lokalen är faktiskt den enda bevarade medeltida rådhuskällaren i Sverige.
Här dracks det öl och åts redan i början på 1400-talet fram till 1569, då rådhuset brann ner. När ett nytt rådhus byggdes upp, fylldes källaren igen och glömdes bort.
Först 1922, när man gjorde en utgrävning för att installera en värmepanna till rådhuset, upptäcktes den bortglömda källaren. Den blev då utgrävd och återställd till det den en gång var.
1923 flödade ölet åter i den anrika källaren, och 1978 Byggdes den nuvarande yttertrappan samt de utrymmen som idag utgör baren och köket

Vad sägs om Store Thor? det är en av de finare restaurangerna i Ystad.
Kurt Wallander i filmen "Täckmanteln"


Vi hörs igen!

Kram Eva


1 kommentar:

  1. V mysigt de ser ut och vara, har ju aldrig varit i Ystad men ska jag dit så lovar jag att jag ska besöka resturangen :) Kram Anna

    SvaraRadera

Tack för din kommentar - det är jätteroligt att läsa!
Kom gärna förbi fler gånger och passa på att skriva en liten kommentar då också :).

Varma kramar från Eva

Bästa dagen

  Idag är bästa dagen på veckan! Jag gillar verkligen fredagar 💕Själv känner jag mig alltid mycket gladare och det tycker jag gäller alla a...