2 september 2021

Stark 50+ - Klimakteriet!!

 


Tack Monika Björn för denna bok!

Klimakteriet.
Något som i princip 50% av världens befolkning går igenom men få pratar om det. Den kan dessutom börja i 30-års åldern..

Så kan vi väl inte ha det?

Nedan kommer en lista på mina symptom på klimakteriet och då är det så klart inte alla. Visste du om att det fanns så många symptom? Inte jag heller. Det värsta är att det inte är många läkare eller gynekologer som har kunskap... Väldigt deprimerande. SFOG är deras "bibel" och ändå är det så få som vet vad man pratar om. Därför är det väldigt viktigt att man själv läser på!

Då jag kom in i klimakteriet i ett brak och över ett par dygn (kändes det som) så har jag verkligen "knarkat" allt som har med det att göra. Jag har läst ALLT och lyssnat på alla tänkbara och otänkbara poddar.

Jösses vad man lär sig!

Tänk att vi är så många som går och mår dåligt - och så finns det hjälp att få! Mitt första tips för dig är att börja lyssna på Klimakteriepodden med Åsa Molin. 

Ojdå, så mycket bra att lyssna på. 

Sen ber jag dig även läsa böckerna "Stark genom klimakteriet" och "Stark 50+" av Monika Björn.  Det är som att ögonen öppnas! 

Mina symptom.
Oregelbunden mens.
Oro
Ofta kissnödig
Nervös
Ångest
Viktuppgång kring magen väldigt snabbt...
Vallningar
Huvudvärk
Träningen svarar inget!
Humörsvängningar
LED- och muskelvärk i fingrar, fötter, nacke och ben.
Ömma bröst
Glömska
Hittar inte orden
Koncentrationssvårigheter
Hjärndimma
Trötthet

Ta hand om dig!

Kram Eva



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar - det är jätteroligt att läsa!
Kom gärna förbi fler gånger och passa på att skriva en liten kommentar då också :).

Varma kramar från Eva

Bästa dagen

  Idag är bästa dagen på veckan! Jag gillar verkligen fredagar 💕Själv känner jag mig alltid mycket gladare och det tycker jag gäller alla a...