2 juli 2020

Studiebesök



Lovebirds!


Studiebesök idag.
I eftermiddag ska jag och mamma på studiebesök på ett Särskilt boende i min kommun. Usch, jag har så blandade känslor att jag kan gå av på mitten och vändas ut-och-in. Vet inte hur jag ska må egentligen. 

Min fina lilla mamma är inte som förr. Jag saknar min mamma varje dag - så som hon var för inte så länge sedan. Mamma har diagnosen LewyBody demens och det har kommit till sin punkt nu att mamma inte klarar sig själv hemma med hjälp av hemtjänsten. Det behövs mer hjälp, mer socialt liv och mer trygghet för både mamma och mig. Mamma vill själv. 

Jag är supersplittrad. 
Ena sekunden tänker jag - nä, mamma ska bo hemma resten av livet. 
Nästa sekund tänker jag - nä, mamma ska bo på Särskilt Boende så att hon har det bra dygnet runt, inte behöver vara ensam om hon inte vill, ha fullt med aktiviteter varje dag om så önskas och träning. Mamma behöver träna på att gå hela tiden. 

Mamma och jag har varit utanför boendet och tittat. Jättefint är där och jag vill verkligen att det är dit hon ska i så fall. Helt nybyggt och fräscht och fint. Maja jobbar där som timanställd just nu på en avdelning. 

Utanför finns en stor fin trädgård. I trädgården finns ett växthus man kan sitta i och som odlar både det ena och det andra. Varje våning har en stor härlig inglasad veranda. På 5:e våningen finns en takterass där det är grillfester och annat skoj. Dessutom finns där innanför takterassen, ett stort rum där det brukar spelas musik mm (normala tider..)

Man bor i egen lägenhet med egna möbler mm - den lägenheten är inte mindre än den hon bor i idag.
Mamma tyckte mycket om det hon såg.

Nu är bara frågan: Kommer mamma tycka likadant när vi varit på insidan av huset?
Jag är nervös...


Mitt hjärta gråter lite hela tiden.
 


Kram Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar - det är jätteroligt att läsa!
Kom gärna förbi fler gånger och passa på att skriva en liten kommentar då också :).

Varma kramar från Eva

Bästa dagen

  Idag är bästa dagen på veckan! Jag gillar verkligen fredagar 💕Själv känner jag mig alltid mycket gladare och det tycker jag gäller alla a...