17 september 2010

Jag värnar om

Jag värnar om freds- och utrikesfrågor och om klimat- och miljöpolitiken i Europa. Jag är så naiv att jag faktiskt önskar fred på jorden och ett bättre klimat för våra "avkommor"

I DN´s ledarsida har dom en artikel som har överskriften:
Söndagens val gäller också vilken regering som ska företräda Sverige i Bryssel. De rödgrönas oenighet och kvarvarande motstånd skulle försvaga den svenska rösten i EU.

Jag är ärligt orolig för allas vår framtid. Ha gärna det här i åtanke när ni röstar på söndag.

Ur artikeln:
Hur skulle det bli med de rödgröna? Senast i onsdags visade partierna hur splittrade de fortfarande är. Under samrådet i EU-nämnden inför gårdagens toppmöte gav Socialdemokraterna regeringen sitt stöd. Men både Vänsterpartiet och Miljöpartiet anmälde avvikande mening. Fyra dagar före valet lyckades alltså de rödgröna inte komma överens om en gemensam linje inför ett viktigt toppmöte i Bryssel.

Samtidigt förenas de rödgröna allt oftare i gemensam EU-kritik. Under Göran Persson gjorde Socialdemokraterna nästan alltid upp med de borgerliga i EU-nämnden. Men under senare tid har de rödgröna vid allt fler tillfällen gått samman och lämnat gemensam avvikande mening, vilket framgår av en kartläggning från Riksdagens utredningstjänst. Det hände aldrig fram till 2006.

I den gemensamma EU-plattformen har visserligen Vänsterpartiet gjort en hel del eftergifter. Men samtidigt drar Miljöpartiet och Vänsterpartiet med sig Socialdemokraterna i tuffare och mer uttalad kritik. I partiprogrammet har vänstern fortfarande kvar kravet att hela EU – ”kapitalets union” – ska upplösas.


Hur blir då vår framtid?

Nä, fy du hemska tanke - jag röstar för framtiden och därför på Alliansen!
Kram Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar - det är jätteroligt att läsa!
Kom gärna förbi fler gånger och passa på att skriva en liten kommentar då också :).

Varma kramar från Eva

Bästa dagen

  Idag är bästa dagen på veckan! Jag gillar verkligen fredagar 💕Själv känner jag mig alltid mycket gladare och det tycker jag gäller alla a...